Αρθρογραφία
*του Ιωσήφ Καρή,
Λειτουργού Τυποποίησης CYS
Το eCall (αυτόματη ηλεκτρονική κλήση) είναι ένα σύστημα εγκατεστημένο σε όλα τα οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που είναι κατασκευασμένα μετά το Μάρτιο του 2018, το οποίο καλεί αυτόματα και δωρεάν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Η τεχνολογία του eCall στοχεύει στην όσο το δυνατόν ταχύτερη λειτουργία των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης και στη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων.
Με την ενεργοποίηση του συστήματος e-call μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, το κέντρο εκτάκτων κλήσεων για επείγοντα περιστατικά στην Αστυνομία θα λαμβάνει δεδομένα για την ακριβή γεωγραφική θέση του σημείου του συμβάντος και θα ανοίγει άμεσα ένα ασφαλές κανάλι για φωνητική επικοινωνία του εμπλεκομένου οχήματος με τον χειριστή του «112».
Ως αποτέλεσμα της λήψης της γεωγραφικής θέσης του οχήματος που εμπλέκεται σε δυστύχημα, θα είναι η άμεση ανταπόκριση της Αστυνομίας/Ασθενοφόρου, εκεί και όπου χρειάζεται, ειδικά στις περιπτώσεις δυστυχημάτων με σοβαρούς τραυματισμούς. Η άμεση ανταπόκριση τις πρώτες κρίσιμες στιγμές της σύγκρουσης είναι ζωτικής σημασίας για τους τραυματίες.
Σύμφωνα με τις συστάσεις της Διεθνούς ‘Ένωσης Τηλεπικοινωνιών (ITU) προκειμένου το σύστημα eCall να λειτουργεί σωστά και να υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία με υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (π.χ. τηλεφωνικά κέντρα και ομάδες παρέμβασης) είναι σημαντικό να ανατεθεί το εύρος αριθμών +882 και +883 σε όλα τα τηλεφωνικά δίκτυα και οι κλήσεις να μεταδίδονται στους χειριστές τηλεφωνικών κέντρων.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και δεδομένης της κρίσιμης σημασίας της υπηρεσίας eCall, οι ρυθμιστικές αρχές και οι πάροχοι δικτύων τηλεφωνίας ενθαρρύνονται να διασφαλίσουν ότι αυτοί οι αριθμοί που έχουν εκχωρηθεί από την ITU είναι σε λειτουργικό στάδιο και δρομολογούνται σε δημόσια δίκτυα.
Αρκετοί εθνικοί πάροχοι τηλεπικοινωνιών παρέχουν ήδη σε λειτουργία το εύρος αριθμών +882 και +883, αλλά για να καταστούν επιτυχία οι κλήσεις έκτακτης ανάγκης εντός του αυτοκινήτου, οι αριθμοί αυτοί πρέπει να είναι προσβάσιμοι από όλους τους παρόχους σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Αρκετοί Εθνικοί Φορείς Χωρών έχουν κοινοποιήσει στην ΙΤU ότι χρησιμοποιούνται και είναι σε λειτουργικό στάδιο τα ακόλουθα εύρη αριθμών για το eCall: 883 130, 882 39 και 882 37. Υπηρεσίες η Οργανισμοί που χρησιμοποιούν πληροφορίες οι οποίες έχουν εκχωρηθεί από την ITU για την τεχνολογία eCall ή παρόμοιες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης εντός αυτοκινήτου καλούνται να ζητήσουν από την ITU να δημοσιεύσει αυτές τις πληροφορίες και το εύρος αριθμών που χρησιμοποιούνται. Είναι σημαντικό η όλη οργάνωση για μια αποτελεσματική λειτουργία αυτόματης κλήσης από όχημα προς φορείς άμεσης ανταπόκρισης να τεθεί κάτω από την αιγίδα της (ITU).
Στην Κύπρο το Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, με τη στενή συνεργασία του Τμήματος Τεχνολογικής Ανάπτυξης του Αρχηγείου Αστυνομίας, έχει προχωρήσει στην εφαρμογή της υπηρεσίας “eCall”.
Το Κέντρο Διαχείρισης Κλήσεως Εκτάκτου Ανάγκης (PSAP), για τον χειρισμό των κλήσεων “eCall”, είναι εγκατεστημένο στο Κέντρο Ελέγχου Μηνυμάτων του Αρχηγείου Αστυνομίας, το οποίο έχει αναβαθμιστεί κατάλληλα. Ακόμα ένα εφεδρικό PSAP για την υπηρεσία “eCall” έχει εγκατασταθεί στη νέα Αστυνομική Διεύθυνση Πάφου.
Η Διεθνής Ένωση Τηλεπικοινωνιών είναι η αρμόδια διεθνώς αναγνωρισμένη και αξιόπιστη για την προώθηση των Τηλεπικοινωνιών στον πλανήτη μας.
Η Τυποποιητική εργασία για θέματα αρίθμησης διευθύνεται από την ομάδα μελέτης ITU-T 2 (Operational Aspects). Οι τεχνικές κατευθυντήριες γραμμές για την εκχώρηση αριθμών κάτω από τα εύρη αριθμών +882 και +883, αναπτύχθηκαν από την εν λόγω επιτροπή και είναι δημοσιευμένα στο διεθνές πρότυπο ITU E.164.1.
Ο Κυπριακός Οργανισμός Τυποποίησης ως πλήρες μέλος της Διεθνούς ‘Ένωσης Τηλεπικοινωνιών, λαμβάνει ενεργό μέρος και παρακολουθεί τις εξελίξεις στο τομέα αυτό. Καλεί δε όλους τους εμπειρογνώμονες του τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής τόσο στον Ιδιωτικό όσο και στο δημόσιο τομέα, να επικοινωνήσουν με τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης σε περίπτωση που επιθυμούν να συμμετέχουν στις Τεχνικές Επιτροπές Τυποποίησης που ασχολούνται με θέματα της τεχνολογίας των πληροφοριών και των επικοινωνιών.
Η χώρα μας ενημερώνεται και συμβαδίζει με τις νέες αυτές τεχνολογίες.
https://news.itu.int/why-itu-assigned-numbering-ranges-are-critical-to-road-safety/
Αρθρογραφία
*του Γιάννη Βασιάδη,
Λειτουργού Τυποποίησης
Στο σημερινό «υπέρ-συνδεδεμένο» σύγχρονο κόσμο μας, η ασφάλεια της Τεχνολογίας των Πληροφοριών δεν αφορά μόνο τα δεδομένα μας, αλλά στην ουσία οτιδήποτε «κινείται» - συμπεριλαμβανομένων των μηχανημάτων. Στον τομέα της μεταποίησης, ενδεχόμενες κακόβουλες επιθέσεις στον κυβερνοχώρο ή δυσλειτουργίες της Τεχνολογίας των Πληροφοριών, ενδέχεται να ενέχουν κινδύνους για τα μέτρα ασφάλειας που εφαρμόζονται, με αποτέλεσμα να έχουν αντίκτυπο τόσο στην παραγωγή και όσο και στους ανθρώπους.
Οι διαδικασίες παραγωγής στην έξυπνη μεταποίηση (smart manufacturing), βασίζονται στη χρήση δικτυωμένων μηχανών οι οποίες αξιοποιούν το διαδίκτυο και τη ψηφιακή τεχνολογία, επιτρέποντας έτσι την αδιάλειπτη ολοκλήρωση της παραγωγής. Αυτό διευκολύνει επίσης τον εξ αποστάσεως έλεγχο παραμέτρων, όπως η ταχύτητα, η ισχύς και η θερμοκρασία. Τα επακόλουθα οφέλη είναι πολλά, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας παρακολούθησης της χρήσης, των επιδόσεων και της βελτίωσης της απόδοσης. Από την άλλη όμως επαυξάνεται ο κίνδυνος απειλών για την ασφάλεια της Τεχνολογίας των Πληροφοριών.
Η αύξηση της ταχύτητας ή της ισχύος μιας μηχανής σε επικίνδυνα επίπεδα, ή η μείωση των θερμοκρασιών μαγειρέματος για την αποφυγή της μόλυνσης των τροφίμων, είναι μερικά μόνο παραδείγματα όπου οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο όχι μόνο είναι ικανές να διαταράξουν ή ακόμα και να διακόψουν τη διαδικασία παραγωγής, αλλά ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για τον άνθρωπο.
Προκειμένου να αποσαφηνιστεί αυτό το πολυσύνθετο ζήτημα για στους κατασκευαστές μηχανημάτων και να τους βοηθήσει να προετοιμαστούν και να μετριάσουν τους κινδύνους αυτούς, η Διεθνής Τεχνική Επιτροπή Τυποποίησης ISO/TC 199 «Safety of Machinery» σε πλήρη συνεργασία με την αντίστοιχη Ευρωπαϊκή Τεχνική Επιτροπή Τυποποίησης CEN/TC 114 , έχουν εκπονήσει τη νέα Τεχνική Έκθεση (Technical Report) CEN ISO/TR 22100-4 «Safety of machinery – Relationship with ISO 12100 – Part 4: Guidance to machinery manufacturers for consideration of related IT-security (cyber security) aspects». Αποτελεί συμπληρωματικό έγγραφο του θεμελιώδους προτύπου για την ασφάλεια των μηχανών, ΕΝ ISO 12100:2010 «Safety of machinery – General principles for design – Risk assessment and risk reduction» το οποίο καθορίζει τα θεμελιώδη στοιχεία για την εκτίμηση επικινδυνότητας, την ανάλυση των κινδύνων και τις απαιτήσεις τεκμηρίωσης.
Με επίκεντρο την πρώτη στιγμή που ένα μηχάνημα διατίθεται στην αγορά – όπως ακριβώς απαιτεί και η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2006/42/ΕΚ για τα Μηχανήματα – η Τεχνική Έκθεση παρέχει ουσιαστική και πρακτική βοήθεια στους κατασκευαστές για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των κινδύνων από πιθανές κυβερνο-επιθέσεις.
Η ασφάλεια των μηχανών και η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο παρ’ όλον ότι διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά τους στόχους, τις μεθόδους και τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται, εν τούτοις κατά τις διαδικασίες μεταποίησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Έτσι όπως υποδεικνύει και η Τεχνική Έκθεση, οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο δεν αντιπροσωπεύουν πρόσθετο κίνδυνο σε σχέση με την ασφάλεια των μηχανημάτων και, ως εκ τούτου, ούτε και για την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα Μηχανήματα. Αυτές οι επιθέσεις μπορούν είτε απλώς να αλλοιώσουν τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται είτε να τα απενεργοποιήσουν εντελώς. Για το λόγο αυτό, πριν από την εξέταση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, συνιστάται στους κατασκευαστές μηχανημάτων να διενεργούν εκτίμηση κινδύνου για την ασφάλεια των μηχανημάτων σύμφωνα με το πρότυπο EN ISO 12100.
Ως δεύτερο βήμα, οι κατασκευαστές θα πρέπει να ελέγχουν και, εάν είναι αναγκαίο, να προσαρμόζουν τις εγγενείς λύσεις ασφάλειας και τα συμπληρωματικά τεχνικά μέτρα προστασίας (όπως εφαρμόζονται σύμφωνα με τις πρόνοιες του προτύπου EN ISO 12100), λαμβάνοντας υπόψη τις πιθανές επιθέσεις στον κυβερνοχώρο προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος πρόκλησης οποιασδήποτε βλάβης που σχετίζεται με την ασφάλεια.
Οι επιθέσεις στον κυβερνοχώρο αποτελούν μια μεταβαλλόμενη δυναμική απειλή καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής μιας μηχανής ή ενός συστήματος. Ως εκ τούτου, τα κατάλληλα ή απαιτούμενα μέτρα πρέπει επίσης να προσαρμόζονται συνεχώς. Ωστόσο, η επιρροή των κατασκευαστών μηχανημάτων περιορίζεται στη φάση της ανάπτυξης και του σχεδιασμού, έως τη στιγμή κατά την οποία το μηχάνημα διατίθεται για πρώτη φορά στην αγορά. Γι’ αυτό, η Τεχνική Έκθεση περιέχει πρακτικές συστάσεις προς τους κατασκευαστές για τα ακόλουθα επίπεδα δράσης:
Η Τεχνική Έκθεση CEN ISO/TR 22100-4 διατίθεται από το Κέντρο Εξυπηρέτησης και Πληροφόρησης του Κυπριακού Οργανισμού Τυποποίησης (CYS).
* Ο Γιάννης Βασιάδης είναι Μηχανολόγος Μηχανικός και εργάζεται ως Λειτουργός Τυποποίησης στον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS)
Αρθρογραφία
*της Αγγελικής Λοΐζου,
Λειτουργού Τυποποίησης στον CYS
Σχεδόν όλες οι βιομηχανίες έχουν επηρεαστεί από την τάση της εποχής για πλήρη ψηφιοποίηση του περιβάλλοντος εργασίας τους . Η πραγματικότητα δεν είναι διαφορετική και για τη βιομηχανία εκτυπωτικών μηχανημάτων εφόσον οι συνολικές πωλήσεις των εκτυπωτικών μηχανών μειώνονται παγκοσμίως και όλο και λιγότερα έγγραφα διατηρούνται σε έντυπη μορφή. Παρόλα αυτά η βιομηχανία εκτυπωτικών μηχανών δεν θεωρείται απαρχαιωμένη. Το ενδιαφέρον τώρα συγκεντρώνεται σε νέους τομείς όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση και σάρωση και οι εταιρείες, οι οποίες επιζητούν να μειώσουν τα κόστη, αναζητούν νέα επιχειρηματικά μοντέλα να ικανοποιήσουν τις εκτυπωτικές τους ανάγκες. Νέες τεχνολογίες, όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων, η τεχνητή νοημοσύνη και η τεχνολογία cloud, αποτελούν το έναυσμα για νέες υπηρεσίες και δυνατότητες.
Οι Διεθνείς Οργανισμοί Τυποποίησης ISO και IEC αποφάσισαν όπως αναπτύξουν πρότυπα για τις εκτυπωτικές μηχανές και για αυτό το λόγο δημιουργήσαν την ομάδα εργασίας ISO/IEC/JTC 1/SC 28 που επικεντρώνεται στον εξοπλισμό γραφείου. Η ομάδα εργασίας SC28 είναι μια από τις λίγες επιτροπές οι οποίες εκπονούν πρότυπα για προϊόντα και υλισμικά. Τα πρότυπα εστιάζουν στις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν τα προϊόντα, τις μεθόδους για τη μέτρηση της απόδοσης και επίδοσης των συσκευών αυτών, την ποιότητα του αποτελέσματος της εκτύπωσης και καθώς επίσης και την απόδοση των αναλωσίμων περιλαμβανομένων των μελανιών και των τόνερς. Πιο συγκεκριμένα η ομάδα αυτή δημιούργησε πρότυπα τα οποία αναφέρουν τις απαιτήσεις για τον εξοπλισμό γραφείου, το χρώμα της εκτύπωσης, τους μεθόδους μέτρησης για την ποιότητα της εκτυπωτικής εικόνας και των μελανιών και τόνερς.
Διαπιστώθηκε επίσης ότι τα δεδομένα που συλλέγονται από τους εκτυπωτές και σαρωτές αποδεικνύονται χρήσιμα για τους κατασκευαστές αφού τους βοηθούν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες των πελατών τους αλλά και να βελτιώσουν τις μηχανές τους.
Από την αρχή της δημιουργίας της, το 1989, η SC 28 έχει εκπονήσει 33 πρότυπα για εξοπλισμό γραφείου τα οποία αυτή τη περίοδο αναθεωρούνται ώστε να συμβαδίζουν με την τεχνολογία και τις εξελίξεις. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται κατά την αναθεώρηση τους ώστε να συμπεριληφθούν πρόνοιες για εκτυπωτές προσβάσιμους σε άτομα με αναπηρίες. Χαρακτηριστικά όπως η απλοποίηση της οθόνης για να βοηθήσει άτομα με αδύναμη όραση, το μειωμένο ύψος για τα εκτυπωτικά πολυμηχανήματα με πολλούς ανοιγόμενους δίσκους για άτομα με αναπηρίες είναι μερικά από τα παραδείγματα. Το πρότυπο ISO/IEC 10779 το οποίο περιέχει κατευθυντήριες οδηγίες για την προσβασιμότητα θα εκπονηθεί στις αρχές του 2020.
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η επιτροπή είναι το γεγονός ότι η βιομηχανία του εξοπλισμού γραφείου παραμένει μια μικρή βιομηχανία και τα μέλη της δεν ξεπερνούν τα 32 μέλη αφού πολύ λίγες είναι οι χώρες που έχουν τέτοιες βιομηχανίες. Ανησυχία προκαλείται από τον μικρό αριθμό των συμμετεχόντων της επιτροπής αλλά και των εθνικών οργανισμών τυποποίησης. Οι εκτυπωτικές μηχανές στην πλειοψηφία τους κατασκευάζονται στην Ιαπωνία και στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και συνεχίζεται η προσπάθεια της επιτροπής για προσέλκυση και μικρότερων και αναπτυσσόμενων βιομηχανιών.
Οι νέες τεχνολογίες συνεχίζουν να προσελκύουν νέες δυνατότητες για την εκτυπωτική βιομηχανία. Οι παγκόσμιες επενδύσεις για την τρισδιάστατη εκτύπωση αναμένεται να φτάσουν τα 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2022. Τέτοιες επενδύσεις σε τέτοιου είδους εφαρμογές συναντιούνται όλο και περισσότερο στις αρχιτεκτονικές, βιομηχανικές και σχεδιαστικές εταιρείες. Για αυτό το λόγο και η SC 28 έχει επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της για να περιλάβει και την τρισδιάστατη εκτύπωση και σάρωση. Για παράδειγμα ενώ στους συμβατικούς εκτυπωτές έχουμε μετρήσεις αναφορικά με την ποσότητα των αντίγραφων που παράγονται κάθε λεπτό, η τρισδιάστατη εκτύπωση και σάρωση ασχολείται με τον αριθμό των ωρών που χρειάζονται για την παραγωγή.
Άλλες τεχνολογίες όπως το διαδίκτυο των πραγμάτων και η τεχνολογία cloud δίνουν τη δυνατότητα για νέες εκτυπωτικές υπηρεσίες. Για παράδειγμα, οι εταιρείες μπορεί να αναθέσουν σε εξωτερικούς παρόχους τις εκτυπωτικές τους ανάγκες ή να χρησιμοποιήσουν δίκτυα να συγκεντρώσουν τις ανάγκες αυτές. Τα δεδομένα από το δίκτυο μπορούν εντοπίσουν τις προβληματικές μηχανές ή να αυτοματοποιήσουν την παράδοση των εκτυπωτικών αναλωσίμων. Ακόμα ένας τομέας που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον της επιτροπής είναι ενσωμάτωση απαιτήσεων για φιλικές προς το περιβάλλον εκτυπωτικές μηχανές καθώς η αγορά γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική ζητώντας πρότυπα που περιέχουν απαιτήσεις για μείωση της ενέργειας και της κατανάλωσης χαρτιού.
Για περισσότερες πληροφορίες για τα πρότυπα και τις δραστηριότητες της επιτροπής μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να αποταθούν στον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS).
Αρθρογραφία
*του Ιωσήφ Καρή, Λειτουργού Τυποποίησης
Με τον ερχομό του Κορωνοϊού – Covid -19 οι κυβερνήσεις των χωρών επέβαλαν περιοριστικά μέτρα κάτι που ανάγκασε επιχειρήσεις, πολίτες και δημόσιες διοικήσεις να στρέφονται σε ψηφιακές λύσεις για να συνεχίσουν να λειτουργούν και να υπάρχει επιχειρησιακή συνέχεια.
Τα πρότυπα στο Τομέα των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών (ΤΠΕ) διαδραματίζουν ίσως το πιο σημαντικό ρόλο για τη λειτουργία της κοινωνίας κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων του COVID 19.
Κινητή τηλεφωνία, ηλεκτρονικές επικοινωνίες, μεταφορά δεδομένων, βίντεοκλήσεις, κυβερνοασφάλεια και σχεδόν όλες οι λειτουργίες του Διαδικτύου είναι εφικτές μέσω των Διεθνών και Ευρωπαϊκών προτύπων.
Ένα από τα ευρέως γνωστά πρότυπα στο τομέα των ασύρματων επικοινωνιών το IEEE 802.11, είναι το γνωστό Wi-Fi, οι άνθρωποι δεν θα μπορούσαν να εργαστούν ατομικά η ομαδικά από το σπίτι τους χωρίς την εφαρμογή του προτύπου αυτού, που αποτελεί μια αξιόπιστη ασύρματη συνδεσιμότητα.
Εκατομμύρια άνθρωποι μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται χάρη στις έξυπνες ψηφιακές λύσεις όπως οι, εικονικές διασκέψεις, οι εφαρμογές υγείας, οι νομικά δεσμευτικές ψηφιακές υπογραφές και πολλές από τις οποίες παρέχονται από εταιρείες Πληροφορικής και Τεχνολογιών. ‘Ενας μεγάλος αριθμός προτύπων εμπλέκεται σε κάθε βήμα αυτών των έξυπνων ψηφιακών λύσεων.
Το Πρωτόκολλο Ελέγχου Μεταφοράς και Πρωτόκολλο Διαδικτύου (TCP / IP) είναι τα πιο θεμελιώδη πρότυπα για τη σύνδεση μεταξύ υπολογιστών και ηλεκτρονικών εξοπλισμών και στα οποία βασίζεται το Διαδίκτυο αλλά και μεγάλο ποσοστό των εμπορικών δικτύων. Σε επίπεδο συνδεσιμότητας ασύρματων δικτύων τα Wi-Fi, 3G και 4G είναι συμβατά με πρότυπα τα οποία εκπονούνται από τη Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών (ΙΤU) και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Τυποποίησης των Τηλεπικοινωνιών (ETSI).
Τα πρότυπα αυτά μας δίνουν τη δυνατότητα της σύνδεσης με τον χώρο εργασίας μας, τις οικογένειές μας, τους φίλους και τους αγαπημένους μας κάθε μέρα της ζωής μας. Αυτά τα πρότυπα παρέχουν επίσης υψηλού επιπέδου αποτελεσματικού συντονισμού σε περίοδο έκτακτης ανάγκης και κρίσης.
Οι διασκέψεις βίντεο απαιτούν σύνολο προτύπων ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, και πρωτόκολλα ροής όπως το ΗΤΤP και μετάδοση φωνής μέσω του Διαδικτύου (VoIP ). Η χρήση ασύρματου ακουστικού για καλύτερη ποιότητα ήχου απαιτεί σύνδεση μέσω ασύρματων τεχνολογιών Bluetooth. Για το μεγαλύτερο μέρος της κλήσης, το βίντεο συμπιέζεται μέσω των προτύπων MPEG-4 ή H.264 για εξοικονόμηση εύρους ζώνης. Οι διαδικτυακές συναντήσεις μπορούν να αποθηκευτούν σε μορφή βίντεο (MP4) – ISO /IEC 14496-14:2003 ή ήχου (MP3) - ISO/IEC 11172-3
Τα πρότυπα επίσης συμβάλουν στην ασφάλεια και στη διαλειτουργικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιων οι οποίες μέσω των παρόχων υπηρεσιών εμπιστοσύνης επιτρέπουν την ταυτοποίηση και ψηφιοποίηση συναλλαγών, όπως υπογραφές, τιμολόγια και καταχωρημένη παράδοση σύμφωνα με τον κανονισμό eiDAS 910/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Πρότυπα στο τομέα της ασφάλειας της πληροφορίας όπως το Διεθνές Πρότυπο του Διεθνούς Οργανισμού Τυποποιησης ISO / IEC 27001 βοηθούν τις εταιρείες να διαχειρίζονται τους κινδύνους στον κυβερνοχώρο όταν εκτελούν τις επιχειρησιακές τους λειτουργίες τόσο από κοντά όσο και από απόσταση. Χρήσιμος οδηγός για την εφαρμογή του ISO / IEC 27001 έχει εκδοθεί από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση για Μικρό Μεσαίες Επιχειρήσεις (SBS) ώστε να καταστεί το πρότυπο πιο κατανοητό για τις μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις.
Συνοψίζοντας τα Διεθνή πρότυπα αποτελούν το βασικό εργαλείο όλων των σύγχρονων, ψηφιακών τεχνολογιών που χρησιμοποιούν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις σε κάθε μέρα. Χωρίς αυτά, η ευρωπαϊκή οικονομία θα αντιμετώπιζε τεράστιες δυσκολίες αυτή τη στιγμή καθώς το COVID-19 αναγκάζει το κλείσιμο των περισσότερων φυσικών χώρων εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Διεθνής και Ευρωπαϊκή Τυποποίηση σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Οργάνωση για τις Μικρό Μεσαίες Επιχειρήσεις (SBS) υποστηρίζουν τα συμφέροντα των Μικρο Μεσαίων Επιχειρήσεων μέσω της εκπόνησης και συλλογικής συναίνεσης στην δημιουργία προτύπων τα οποία θα συμβάλουν στην αυξημένη ασφάλεια και διαλειτουργικότητα των νέων τεχνολογιών.
Πέρα από τα πιο πάνω ενθαρρύνουμε όλες τις επιχειρήσεις, τους πολίτες και τις δημόσιες διοικήσεις να ενημερώνονται για τα πρότυπα των τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, να παραμείνουν ασφαλείς και να καταφεύγουν σε χρήσιμες ψηφιακές λύσεις τόσο για τις επιχειρήσεις τους αλλά και για πελάτες τους που τις χρησιμοποιούν.
Ο Κυπριακός Οργανισμός Τυποποίησης ως πλήρες μέλος των πιο πάνω Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οργανισμών Τυποποίησης , λαμβάνει ενεργό μέρος και παρακολουθεί τις εξελίξεις στο τομέα αυτό. Καλεί δε όλους τους εμπειρογνώμονες του τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής τόσο στον Ιδιωτικό όσο και στο Δημόσιο Τομέα, να επικοινωνήσουν με τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης σε περίπτωση που επιθυμούν να συμμετέχουν στις Τεχνικές Επιτροπές Τυποποίησης που ασχολούνται με θέματα της τεχνολογίας των πληροφοριών και των επικοινωνιών.
Θα πρέπει και η χώρα μας να ενημερώνεται και να συμβαδίζει με τις νέες αυτές τεχνολογίες.
https://www.digitalsme.eu/ict-standards-will-help-save-the-economy-from-covid-19/
Αρθρογραφία
*της Μαριλένας Νικολάου
Ψάχνεις για τις τελευταίες πρακτικές επιτυχούς δέσμευσης των εργαζομένων; Η άφιξη του νέου διεθνούς προτύπου ISO 10018 έρχεται να ταρακουνήσει την αγορά – ακόμη και για τους πιο καινοτόμους οργανισμούς και επιχειρήσεις. Μάθετε τρόπους για να εμπλέξετε το ανθρώπινο δυναμικό σας στο σύστημα διαχείρισης της ποιότητας του οργανισμού ή της επιχείρησης σας και να βελτιώσετε τη συμμετοχή και την ικανότητά τους σε αυτό.
Με τη συνεχιζόμενη επιδίωξη της συνεχούς βελτίωσης και των ραγδαίων αλλαγών στις αγορές, την τεχνολογία και τις ανάγκες των πελατών, οι οργανισμοί πρέπει να αξιολογούν τακτικά τις δεξιότητες και τις ικανότητες που χρειάζονται οι εργαζόμενοι, για να παραμείνουν επιτυχείς και ανταγωνιστικές σήμερα.
Η αφοσίωση των εργαζομένων είναι η συναισθηματική δέσμευση που έχουν ως προς τον οργανισμό αλλά και ως προς τους στόχους του. Αυτή η δέσμευση σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι ενδιαφέρονται πραγματικά για την εργασία τους και τον οργανισμό που τους εργοδοτεί. Δεν εργάζονται μόνο για μια μισθολογική πληρωμή ή μόνο για την επόμενη προαγωγή, αλλά ταυτίζουν τις ενέργειές τους προς την επίτευξη των στρατηγικών στόχων του οργανισμού.
Το ISO 10018:2020, Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας – Καθοδήγηση για τη δέσμευση των ατόμων, αναγνωρίζει ότι μπορεί να είναι δύσκολο να ενθαρρυνθεί το προσωπικό να ασχοληθεί με τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας και να κατανοήσει πώς σχετίζονται με την καθημερινή του εργασία. Εστιάζοντας στην καλύτερη ενσωμάτωση των στρατηγικών εμπλοκής, το πρότυπο παρέχει ένα πλαίσιο για την ενίσχυση της συμμετοχής και των ικανοτήτων των εργαζομένων εντός του οργανισμού, βοηθώντας τους να αισθάνονται ένα πολύτιμο μέρος του.
Το ISO 10018 συμπληρώνει το ISO 10015:2019, Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας – Κατευθυντήριες γραμμές για τη διαχείριση ικανοτήτων και την ανάπτυξη των ανθρώπων, εξηγεί ο κύριος John J. Guzik, Συντονιστής της κοινής ομάδας εργασίας η οποία ετοίμασε το ISO 10018. Και τα δύο διεθνή πρότυπα παρουσιάζουν πρακτικά βήματα για τα διευθυντικά στελέχη να ακολουθήσουν, να υιοθετήσουν και να μετρήσουν. Παρέχει σαφείς ορισμούς σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο σχετίζεται η αφοσίωση με τους εργαζομένους σε έναν οργανισμό και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να ενισχυθεί η συμμετοχή και η ικανότητά τους στο πλαίσιο του εν λόγω οργανισμού έτσι ώστε οι προσωπικές αξίες να ευθυγραμμιστούν με τις αξίες που πρεσβεύει ο κάθε οργανισμός ή επιχείρηση.
Διάφοροι παράμετροι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μέτρηση της επιτυχίας της συμμετοχής των ατόμων. Το πρότυπο ISO 10018 βασίζεται σε έξι βασικές αρχές οι οποίες εάν εφαρμοστούν σωστά, οι επιχειρήσεις/οργανισμοί θα επιτύχουν υψηλότερο επίπεδο συμμετοχής των ατόμων τους. Οι τρεις πρώτες — στρατηγική, κουλτούρα και ηγεσία — είναι ίσως οι βασικότερες αρχές διότι οι ηγέτες είναι αυτοί που θέτουν τη στρατηγική και δίνουν το παράδειγμα. Οι τρεις άλλες αρχές — η κατάρτιση και η ανάπτυξη, η γνώση και η ευαισθητοποίηση και η βελτίωση — έχουν ως στόχο να δείξουν στους ανθρώπους ότι είναι σημαντικοί και ότι συνδέονται με τον οργανισμό.
Η ικανότητα και η ανάπτυξη του προσωπικού θα πρέπει να αποτελούν συλλογική πτυχή ενός οργανισμού και όχι μόνο για συγκεκριμένα άτομα, επισημαίνει ο κύριος Guzik. Οι άνθρωποι πρέπει να δουν τη σχέση μεταξύ της τρέχουσας εργασίας τους και του τρόπου με τον οποίο η περαιτέρω κατάρτιση μπορεί να προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες εντός του Οργανισμού. Συγκεκριμένα αναφέρει, «Αν δουν ότι ο εργοδότης επενδύει στις ικανότητές τους μέσω της κατάρτισης και άλλων ευκαιριών, θα αισθάνονται δεσμευμένοι».
Το πρότυπο ISO 10018 ισχύει για όλους, και όχι μόνο για τους εργαζομένους. Πρόκειται για μια στρατηγική και συστηματική προσέγγιση που περιλαμβάνει εργαζομένους, πωλητές, επενδυτές, συνεργάτες και πελάτες. Ο ορισμός ενεργή συμμετοχή των ατόμων σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι που συμμετέχουν ενεργά στον οργανισμό το πράττουν με θετικό τρόπο και ταυτίζονται με το όραμα και τις αξίες του οργανισμού ή της επιχείρησης όπου εργάζονται.
Για τους εργαζομένους, η συμμετοχή τους σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουν κάποια κυριότητα επί των ζητημάτων που σχετίζονται με τις θέσεις εργασίας τους. Για παράδειγμα «εάν βρίσκονται σε επαφή με τους πωλητές, θα πρέπει να συμμετέχουν στην αξιολόγηση των υφιστάμενων πωλητών ή στην επιλογή νέων». Ο εργαζόμενος χρειάζεται να νοιώθει σημαντικός και ότι αποτελεί μέρος των αποφάσεων που λαμβάνονται και όχι να είναι απλώς παρατηρητής των ζητημάτων που τον αφορούν.
Οι επιτυχημένοι οργανισμοί συχνά παρέχουν ευκαιρίες μετακίνησης σε διάφορους τομείς εντός του οργανισμού για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και την ενίσχυση της εμπειρογνωμοσύνης τους. Αν και η διοίκηση αποφασίζει τελικά για τις προαγωγές και την κατάρτιση, το προσωπικό θα πρέπει να είναι σε θέση να βλέπει ότι η πορεία της ανέλιξης είναι εφικτή εντός του οργανισμού και ότι η ανάπτυξή τους ενθαρρύνεται και εκτιμάται.
Το ISO 10018 είναι χρήσιμο για κάθε οργανισμό που απασχολεί περισσότερα από δύο άτομα. Από τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις έως τις μεγάλες επιχειρήσεις, η δυναμική είναι η ίδια. Τα εσωτερικά θέματα περιλαμβάνουν τη διασφάλιση ότι η διοίκηση ενημερώνει συνεχώς όλο το προσωπικό σχετικά με ζητήματα που τους αφορούν, ότι υπάρχει ροή πληροφοριών εκ των άνω προς τα κάτω σε όλα τα επίπεδα του προσωπικού, ότι υπάρχει αποτελεσματική σύνδεση με τους πελάτες και καλή σχέση με τους συνεργάτες.
Ποιοι οργανισμοί και επιχειρήσεις, λοιπόν, μπορούν να ωφεληθούν; Το ISO 10018 εφαρμόζεται σε κάθε οργανισμό, ανεξάρτητα από το μέγεθος, τον τύπο ή τη δραστηριότητά του. Το πρότυπο εκπονήθηκε από τη Διεθνή Τεχνική Επιτροπή ISO/TC 176, «Διαχείριση της Ποιότητας και Διασφάλιση της Ποιότητας», και συγκεκριμένα από την υποεπιτροπή 3, τη Γραμματεία της οποίας κατέχει ο Ολλανδικός Οργανισμός Τυποποίησης (NEN).
Το εν λόγω πρότυπο μπορείτε να το προμηθευτείτε από τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS), ο οποίος αποτελεί τον εθνικό οργανισμό τυποποίησης της Κύπρου και είναι πλήρες μέλος των Ευρωπαϊκών και Διεθνών Οργανισμών Τυποποίησης.
Πηγή: ISO Focus
Η Μαριλένα Νικολάου εργάζεται ως Λειτουργός Τυποποίησης Υπηρεσιών και Διοίκησης στον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS)
Αρθρογραφία
*της Μαριλένας Νικολάου, Λειτουργού Τυποποίησης Υπηρεσιών και Διοίκησης
Η επιλογή καταλύματος είναι ένα από τα πρώτα θέματα που αντιμετωπίζουν οι τουρίστες όταν οργανώνουν ένα ταξίδι, και τα ξενοδοχεία είναι η πιο δημοφιλής επιλογή διαμονής. Στην πραγματικότητα τα ξενοδοχεία αποτελούν σημαντικό και παρακινητικό στοιχείο των ταξιδιών των τουριστών.
Η ξενοδοχειακή βιομηχανία αντιπροσωπεύει ένα υψηλό ποσοστό τουριστικής δραστηριότητας. Ωστόσο, η ταχεία ανάπτυξη του τουριστικού τομέα, η υψηλή ανταγωνιστικότητά του, ο ρόλος που διαδραματίζουν οι τεχνολογίες και τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα διαμονής που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, καθιστούν τον σχεδιασμό και την εφαρμογή στρατηγικών διαφοροποίησης, μια ανάγκη όχι μόνο για την ξενοδοχειακή βιομηχανία αλλά και για τους ίδιους τους τουριστικούς προορισμούς. Στο πλαίσιο αυτό, η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών στους επισκέπτες διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη στρατηγική διαφοροποίησης.
Το ISO 22483 είναι το ολοκαίνουργιο διεθνές πρότυπο που παρέχει μια κοινή αναφορά για όλα τα ξενοδοχεία όσον αφορά την παροχή υπηρεσιών ποιότητας και έχει αναπτυχθεί λαμβάνοντας υπόψη τους διάφορους τύπους ξενοδοχείων ανά το παγκόσμιο, τα υφιστάμενα συστήματα κατηγοριοποίησης, τα επιχειρηματικά μοντέλα, τα μεγέθη και τις υπηρεσίες που προσφέρονται, καθώς και τις τρέχουσες απαιτήσεις των επισκεπτών και τις παγκόσμιες τάσεις των τουριστών.
Το εν λόγω πρότυπο έχει σχεδιαστεί ως εργαλείο με στόχο την προσφορά ικανοποιητικής εμπειρίας επισκεπτών, την προώθηση της άμεσης και έμμεσης αφοσίωσης των επισκεπτών εξασφαλίζοντας το κατάλληλο πλαίσιο για την παροχή της ελάχιστης ποιοτικής εξυπηρέτησης που αναμένεται από ένα έμπειρο τουρίστα.
Λένε ότι είναι καλύτερα να ταξιδεύεις παρά να φθάνεις. Και αν έχετε ποτέ τελειώσει ένα ταξίδι σε ένα ξενοδοχείο που πέφτει κάτω από τις προσδοκίες σας, μπορεί κάλλιστα να συμφωνήσετε με αυτό. Για κάθε παγκόσμιο ταξιδιώτη που βρέθηκε ποτέ να αναρωτιέται γιατί ο αριθμός των αστεριών που απονέμονται σε ξενοδοχεία μπορεί να διαφέρει τόσο πολύ μεταξύ των χωρών, υπάρχει ένα νέο Διεθνές Πρότυπο να δώσει την απάντηση.
Το παρόν έγγραφο θεσπίζει απαιτήσεις ποιότητας και συστάσεις για ξενοδοχεία σχετικά με το προσωπικό, τις υπηρεσίες, τις εκδηλώσεις, τις δραστηριότητες ψυχαγωγίας, την ασφάλεια, τη συντήρηση, την καθαριότητα, τη διαχείριση εφοδιασμού και την ικανοποίηση τουριστών-επισκεπτών. Οι απαιτήσεις ισχύουν ανεξάρτητα από την ταξινόμηση και την κατηγορία των ξενοδοχειακών μονάδων και εάν οι υπηρεσίες παρέχονται απευθείας από εσωτερικό προσωπικό ή από υπεργολάβο.
Το νεοεκδοθέν ISO 22483, Τουρισμός και Συναφείς Υπηρεσίες – Ξενοδοχεία – Απαιτήσεις Παροχής Υπηρεσιών, αναπτύχθηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων Τεχνικής Επιτροπής ISO/TC 228 η οποία εκπονεί πρότυπα για τον τουρισμό και συναφείς υπηρεσίες.
Η υιοθέτηση, εφαρμογή και προώθηση Ευρωπαϊκών και Διεθνών προτύπων στην Κύπρο, πραγματοποιείται μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Τυποποίησης (CYS), ο οποίος είναι ο εθνικός φορέας για την Τυποποίηση. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να προμηθευτούν τα πρότυπα επικοινωνώντας με το Κέντρο Πληροφόρησης & Εξυπηρέτησης (ΚΕΠΕ) του CYS.
Αρθρογραφία
*της Μαριλένας Νικολάου
Σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο εργασιακό περιβάλλον, οι περισσότερες επιχειρήσεις και οργανισμοί διαθέτουν πληθώρα διαφορετικών δεξιοτήτων και εμπειριών στο φάσμα του εργατικού δυναμικού τους, γεγονός που αποτελεί σημαντική ευκαιρία για προσωπική ανέλιξη και εταιρική ανάπτυξη. Ένα σύστημα διαχείρισης ικανοτήτων και ανάπτυξης δεξιοτήτων, επιτρέπει σε έναν οργανισμό να αξιοποιήσει το ταλέντο και την εμπειρογνωμοσύνη προκειμένου να μειώσει τους κινδύνους, να βελτιώσει τις ικανότητες του προσωπικού του και να συμβάλει στην επίτευξη των στρατηγικών του κατευθύνσεων.
Το πρότυπο ISO 10015, «Σύστημα Διαχείρισης της Ποιότητας — Κατευθυντήριες οδηγίες για τη διαχείριση των ικανοτήτων και την ανάπτυξη των ατόμων», βοηθά τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς να αναπτύξουν ένα σύστημα το οποίο θα εξετάζει ζητήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση των ικανοτήτων και την ανάπτυξη των εργαζομένων. Πρόσφατα το ISO 10015, αναθεωρήθηκε και διευρύνθηκε ώστε να ευθυγραμμιστεί περισσότερο με την οικογένεια προτύπων ISO 9000, με σκοπό να παρασχεθεί μεγαλύτερη στήριξη και διευκρινίσεις για τον καθορισμό των αναγκών προς βελτίωση σε επίπεδο ικανοτήτων.
Το παρόν έγγραφο παρέχει κατευθυντήριες γραμμές για έναν οργανισμό ο οποίος επιθυμεί να θεσπίσει, εφαρμόσει, διατηρήσει και βελτιώσει τη διαχείριση των ικανοτήτων και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού μέσω της εφαρμογής ενός συστήματος διαχείρισης ποιότητας. Ισχύει για όλους τους οργανισμούς και εταιρείες ανεξάρτητα από τον τύπο ή το μέγεθός τους. Επίσης, εξίσου σημαντικό είναι και η συμβολή του προτύπου στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης και συγκεκριμένα στον στόχο 8: Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη, τον στόχο 9: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές και τον στόχο 10: Λιγότερες Ανισότητες.
Ο Gustavo Pontoriero, Πρόεδρος της Διεθνούς Υποεπιτροπής η οποία ανέπτυξε το πρότυπο, δήλωσε ότι το ISO 10015 έχει σχεδιαστεί με σκοπό τη στήριξη του ISO 9001, Συστημάτων Διαχείρισης της Ποιότητας — Απαιτήσεις, και τώρα προσφέρει σαφείς και συστηματικές διαδικασίες για τη διαχείριση των ικανοτήτων και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού.
«Οι Οργανισμοί χρησιμοποιώντας το πρότυπο αυτό ουσιαστικά μπορούν να επωφεληθούν από αριθμό σημαντικών πλεονεκτημάτων συμπεριλαμβανομένων της μεγαλύτερης ικανοποίησης των πελατών, της ευημερίας του προσωπικού και ενός πιο αποτελεσματικού εργασιακού περιβάλλοντος», δήλωσε.
Οι εργαζόμενοι έχουν ιδιαίτερη σημασία για τους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις όπου οι επιδόσεις τους εξαρτώνται από τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται οι ικανότητες των ατόμων στο εργασιακό περιβάλλον. Η διαχείριση των ικανοτήτων και η ανάπτυξη των ατόμων συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους: Το νέο πρότυπο αναφέρεται στην εφαρμογή προγραμματισμένων και συστηματικών διαδικασιών οι οποίες βοηθούν τους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις να διαχειρίζονται τις ικανότητες, τα ταλέντα και να αναπτύσσουν τους εργαζομένους τους. Το πιο κάτω σχήμα περιγράφει τη σχετική διαδικασία διαχείρισης των ικανοτήτων και την ανάπτυξη των ατόμων.
Το πρότυπο ISO 10015 εκπονήθηκε από τη Διεθνή Τεχνική Επιτροπή ISO/TC 176, «Διαχείριση της Ποιότητας και Διασφάλιση της Ποιότητας», και συγκεκριμένα από την υποεπιτροπή 3, τη Γραμματεία της οποίας κατέχει ο Ολλανδικός Οργανισμός Τυποποίησης (NEN).
Το εν λόγω πρότυπο μπορείτε να το προμηθευτείτε από τον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS), ο οποίος αποτελεί τον εθνικό οργανισμό τυποποίησης της Κύπρου και είναι πλήρες μέλος των Ευρωπαϊκών και Διεθνών Οργανισμών Τυποποίησης.
Πηγή: ISO
H Μαριλένα Νικολάου εργάζεται ως Λειτουργός Τυποποίησης Υπηρεσιών και Διοίκησης στον Κυπριακό Οργανισμό Τυποποίησης (CYS)
Αρθρογραφία
*του Χρίστου Παπαγεωργίου
Λειτουργός Τυποποίησης, CYS, Πολιτικός Μηχανικός
Ο κόσμος αλλάζει ταχύτατα και η καινοτομία επιτρέπει σε επιχειρήσεις και οργανισμούς να ατενίζουν το μέλλον με αυτοπεποίθηση, ενισχύοντας την ικανότητα τους να επιβιώσουν από διάφορές μεταβολές και αλλαγές. Πρόκειται για καταστάσεις που συνήθως συμβαίνουν σχεδόν χωρίς προηγούμενο στη σύγχρονη εποχή, στην οποία κανείς δεν γνωρίζει πραγματικά ποιες θα είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις σε διάφορους τομείς όπως είναι η υγεία, η οικονομία, το περιβάλλον κ.ο.κ.
Η διαχείριση της καινοτομίας δεν χρειάζεται να πείσει για τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία παγκοσμίως. Η υιοθέτηση μιας καινοτόμου νοοτροπίας και προσέγγισης, επιτρέπει σε όλες τις οργανωμένες μονάδες να επιβιώνουν και να ευδοκιμούν στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό σύγχρονο κόσμο ενώ παράλληλα τις βοηθάει στην αποφυγή του να καταστούν απαρχαιωμένες και μη βιώσιμές.
Το νέο Διεθνές πρότυπο ISO 56000:2020 – ‘Σύστημα διαχείρισης καινοτομίας, Βασικές αρχές και λεξιλόγιο’ αφορά μια σειρά τυποποιημένων διαδικασιών λειτουργίας που έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν ένα γενικό πλαίσιο για όλους τους οργανισμούς, ανεξάρτητα από τον τύπο, τον τομέα ή το μέγεθος προς την επιτυχή υλοποίηση, συντήρηση και συνεχή βελτίωση ενός συστήματος διαχείρισης της καινοτομίας. Κατ’ επέκταση στο εν λόγω πρότυπο, καθορίζονται γενικές κατευθυντήριες γραμμές για όλους τους τύπους καινοτομίας, όπως προϊόντα, υπηρεσίες, διαδικασίες, επιχειρηματικά μοντέλα καθώς και όλα τα είδη προσεγγίσεων όπως εσωτερική και ανοιχτή καινοτομία, δραστηριότητες καινοτομίας που βασίζονται στην αγορά, την τεχνολογία και το σχεδιασμό.
Παράλληλα, με την εφαρμογή του προτύπου ISO 56000:2020, οι εταιρείες είτε υφιστάμενες είτε νεοσύστατες, μπορούν να αναδιοργανώσουν την διαχείριση των εταιρικών σχέσεων καινοτομίας, να διαχειριστούν τις μεθόδους που χρησιμοποιούν για την επιτυχία της καινοτομίας, καθώς επίσης να μάθουν πώς να παρέχουν εκπαίδευση για τη διαχείριση της καινοτομίας και να ανιχνεύσουν τους λόγους για τους οποίους πρέπει να πραγματοποιήσουν αξιολογήσεις διαχείρισης της καινοτομίας.
Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με τους ειδικούς που εργάστηκαν για την εκπόνηση του ISO 56000, οι επιχειρήσεις πρέπει να αναλύσουν τις βασικές τους δυνατότητες στους πέντε ακόλουθους τομείς:
Στρατηγική
Πώς συνδυάζονται οι εργασίες με τους στόχους καινοτομίας μιας εταιρείας και πως θα υποστηρίξουν και θα αναπτύξουν δημιουργικές ιδέες; Οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν μια σαφή και συνοπτική στρατηγική για τη διαχείριση της καινοτομίας.
Κουλτούρα
Πώς η καινοτομία παίζει ρόλο στην καθημερινή λειτουργία μιας επιχείρησης και αν είναι μέρος της κουλτούρας ενός οργανισμού.
Διαδικασίες
Οι εταιρείες πρέπει να αξιολογούν επανειλημμένα την επιτυχία τους προκειμένου να αναπτύξουν τις στρατηγικές τους για τη διαχείριση της καινοτομίας. Η καινοτομία δεν πρέπει να καλλιεργείται μόνο στο στάδιο της εξεύρεσης ιδεών, αλλά και στο σχεδιασμό, την ανάπτυξη και μέχρι την τελική υλοποίηση.
Εργαλεία και Τεχνικές
Η αναγκαιότητα για την χρήση κατάλληλων εργαλείων και τεχνικών (βέλτιστες πρακτικές) κατά τη διαχείριση της καινοτομίας.
Μετρήσεις
Πώς οι οργανισμοί θα μετρήσουν και θα παρακολουθήσουν τις στρατηγικές διαχείρισης της καινοτομίας τους; Ποια KPIs (Key Performance Indicators) θα χρησιμοποιήσουν;
Επιπρόσθετα, να αναφερθεί ότι εκτός από το πρότυπο ISO 56000, η σειρά ISO για τη διαχείριση της καινοτομίας περιλαμβάνει τα ακόλουθα πρότυπα: ΙSO 56002 - Διαχείριση καινοτομίας - Σύστημα διαχείρισης καινοτομίας – καθοδήγηση, ΙSO 56003 - Διαχείριση καινοτομίας - Εργαλεία και μέθοδοι εταιρικής σχέσης για την καινοτομία- καθοδήγηση και ISO/TR 56004 - Αξιολόγηση διαχείρισης καινοτομίας – καθοδήγηση.
Τέλος, είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι το πρότυπο ISO 56000 επιτρέπει την ενσωμάτωση διαφόρων συστημάτων διαχείρισης ISO, όπως το πρότυπο ISO 9001 για τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας. Το ISO 9001 και το ISO 56000 είναι όμοια, με την έννοια ότι και τα δύο πρότυπα αποσκοπούν στην επίτευξη ωφέλειας για τα ενδιαφερόμενα μέρη και, ως εκ τούτου, είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία ενός οργανισμού. Είναι αλληλένδετα και συνδεδεμένα αφού ένας οργανισμός μπορεί να χρειαστεί να καινοτομήσει για να βελτιώσει την ποιότητα του και ταυτόχρονα να εξασφαλίσει την ποιότητα στις διαδικασίες καινοτομίας του. Θα μπορούσε λοιπόν να χαρακτηριστεί, ότι το ISO 56000 συμπληρώνει το πρότυπο ISO 9001, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την επίτευξη σταθερής και μακροπρόθεσμης επιτυχίας για όλους τους οργανισμούς.
Το ISO 56000:2020, εκπονήθηκε από τη Διεθνή Τεχνική Επιτροπή Τυποποίησης ISO/TC 279 – Διαχείριση της καινοτομίας. Η υιοθέτηση και εφαρμογή των Ευρωπαϊκών και Διεθνών Προτύπων στην Κύπρο γίνεται μέσω του Κυπριακού Οργανισμού Τυποποίησης (CYS), ο οποίος είναι ο Εθνικός φορέας για την τυποποίηση. Ενημέρωση για οποιεσδήποτε εξελίξεις στο εν λόγω θέμα, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να λάβουν από τους αρμόδιους Λειτουργούς του CYS και το Κέντρο Πληροφόρησης & Εξυπηρέτησης (ΚΕΠΕ).